dilluns, 16 de maig del 2011

DIARI DE PRÀCTIQUES. ASSESSORAMENT. CINQUENA SESSIÓ


Objectius:
L'equip docent del centre és el destinatari d'aquesta fase de les pràctiques, l'assessorament.
La cinquena sessió és el tancament de la part de l'assessorament dirigida a l'entorn d'aprenentatge virtual Moodle.
Les dues primeres sessions d'entorn virtual vàrem començar a conèixer les possibilitats d'aprenentatge, primer com a alumnes i després com a docents.
L'objectiu d'aquesta sessió és fer una recopilació dels continguts treballats, introduir noves activitats per proposar als alumens i compartir les experiències i els dubtes que han anat sorgint respecte aquest entorn virtual.


El dia 11 de maig hem realitzat la cinquena sessió d'assessorament. Aquesta sessió és un tancament, que vol recollir els recursos i activitats proposades, per treballar-los no com parts d'un tot, sinó com un tot amb parts que es complementen.
Durant la setmana es va proposar als docents que participessin com alumnes en les aules virtuals que els companys habien creat. Per fer-ho vàrem habilitar com a alumnes a tots els docents endiferents cursos, mirant de respectar els cicles i les especialitats. Aquesta activitat que vàrem realitzar de forma individual durant la setmana tenia dos objectius:
·   que els altres docents poguessin veure i valorar els treballs realitzats a les altres aules virtuals, per prendre idees i veure altres propostes.
·   que cada docent pogués tenir en la seva aula virtual de creació activitats que alumnes haguéssin realitzat, per poder procedir a fer les avaluacions (és a dir qualificar i crear interaccions).

Demanar als mestres que realitzessin les activitats que els altres havien proposat també ens ha ajudat a obrir una reflexió respecte a coses que no sortien com creiem. Posaré exemples per fer-ho més entendedor:
  • havia activitats que no funcionaven, perquè estaven fora de plaç.
  • havia activitats que no es podien valorar, perquè no contemplaven l'opció de valoració per part del professorat.
  • havia unitats que estaven amagades pels alumnes, no es podien mostrar.
  • es demanava pujar fitxers, però des d'una opció d'activitat que no ho permetia
  • etc

Aquestes situacions diverses han suposat un diàleg on hem pogut reflexionar respecte les tasques proposades, si eren més o menys adients, però també de la necessitat de comprovar amb l'opció de rol-alumne els materials que creem i proposem als nostres dicents.

 escriptori cinquena sessió

Un dels punts de treball de la sessió ha estat com qualificar i dur a terme les retroaccions amb el nostre alumnat.

Veure un tutorial relacionat amb les qualificacions i retroaccions.


La part final de la sessió ha obert un debat força interessant sobre la necessitat d'ampliar les unitats informàtiques de l'escola, coma projecte per dur a terme, ja que hem trobat força interessant el treball de les llengües que permet l'entorn virtual d'aprenentatge. La possibilitat que té l'alumne de rebre una retroacció immediata a la seva tasca, que l'ajuda a rectificar i millorar, la possibilitat de trobar-nos davant d'opcions d'aprenentatge que afavoreixen l'atuonomia i la iniciativa però que també permeten un tracte cap a l'alumne més individualitzat, però sobretot una opció per treballar els aspectes de la lengua que són més feixucs (com la gramàtica i l'ortografia), amb materials creats per nosaltres, més contextualitzats, dinàmics i variats, que facin més atractiu el treball per l'alumnat. També ha quedat palès que suposaria un estalvi molt interessant, ja que reduiria el nombre de fotocòpies que s'utilitzen habitualment per treballar aquesta part del temari, i que podríem prescindir dels quaderns editorials, que sovint proposen exercicis que queden descontextualitzats i acaben essent repetitius.
Es planteja doncs, que durant el curs vinent es pugui dur a terme una de les hores del treball de les llengües (a concretar segon horari) en un entorn virtual, des de Cicle Mitjà fins a Cicle Superior.
Les mestres d'infantil troben motl interessant tenir contes preparats en entorn moodle, amb accés pel l'alumnat, on es potenciïn elements visuals. 


L'avaluació de la sessió, una vegada més i amb el risc de semblar repetitiva, és positiu. El diàleg que ha esdevingut durant l'assessorament confirma l'interès que desperta en els alumnes els aprenentatges que van assolint. Així, tot i que al començament alguns d'ells creien tenien dubtes del que serien capaços de crear, amb la recopilació de coneixements proposats i la pluja de vivències, ens hem adonat que sabem més del que creiem. Evidentment caldrà plantejar-nos una continuació de la formació, per facilitar als docents fer un pas cap als entorn virtuals d'aprenentatge, amb un adient guiatge que els faci sentir segurs.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada