Per tancar aquest diari de pràctiques, voldria escriure a mena de conclusió les reflexions que han suposat el dur a terme aquest practicum.
La seva realització m'ha suposat reflexionar respecte diferents perspectives:
-la varietat de coneixements previs i afinitat a les noves tecnologies del grup-classe de docents.
-què donava temps de treballar amb garanties per tots els destinataris.
-com dur a terme un aprenentatge senzill, entenedor, significatiu i constructiu.
-tenir en compte que l'assessorament es duu a terme després de l'horari lectiu, suposant una càrrega afegida. Cal fer de cada sessió quelcom atractiu i útil, per aconseguir captar la seva atenció i interés.
-què donava temps de treballar amb garanties per tots els destinataris.
-com dur a terme un aprenentatge senzill, entenedor, significatiu i constructiu.
-tenir en compte que l'assessorament es duu a terme després de l'horari lectiu, suposant una càrrega afegida. Cal fer de cada sessió quelcom atractiu i útil, per aconseguir captar la seva atenció i interés.
2. Després d'aquests primers plantejaments calia concretar la metodologia, coneixement procedimental,és a dir com ho aprendran, quins recursos, materials i estratègies utilitzar per fer arribar els coneixements al grup destinatari, de manera entenedora i també útil. Penso que les opcions triades (part de la sessió presencial, tutorials en entorn virtual i fòrum obert de dubtes per resoldre'ls a distància), han estat adients.
3. També ha estat necessari dur a terme una bona reflexió respecte quan i com utilitzaran els aprenentatges de l'assessorament, és a dir el coneixement condicional. Era necessari parlar de com utilitzar aquests recursos dins l'aula, incorporant-los al procés educatiu.
4. No menys important ha estat la reflexió de com dur a terme l'assessorament, és a dir quines einres, recursos educatius, estratègies pedagògiques podíem dur a terme per realitzar la formació com a ensenyant. Com fer arribar allò que coneixes, de tal manera que l'altre la pugui incorporar en els seus coneixements, els trobi un sentit pedagògic, els vulgui incorporar dins la seva realitat professional, perquè creguin que té una utilitat i que els resultarà poc complexe la creació de materials. En aquest punt és important la capacitat comunicativa, però encara ho és més crear una situació d'aprenentatge participativa, una anàlisi i reflexió conjunta que ens ajudi mostrar la incidència positiva dels aprenentatges proposats en l'assessorament en el procés educatiu.
L'assessorament ha tingut com a part de l'èxit un punt clau: la sensació del professorat de necessitar aquesta formació per treure profit de l'equipació de l'aula, però també la voluntat d'incorporar les noves tecnologies en la seva pràctica com a docents.
No ha estat fàcil. La preparació de tot el material, la concreció de què com i quan, no ha estat senzill. No puc deixar de dir que els assessoraments han estat una prova de foc. Et fa sentir un xic nerviosa, angoixada repasses que tot estigui correcte, no deixar res per dir, no deixar cap dubte sense resoldre i atendre totes les veus. Captar l'atenció i fer-se entendre han estat els objectius, arribar i poder anar construint en cada cas, els aprenentatges que cada docent et demana, cada un partint d'un punt diferent i a punt per arribar al seu propi objectiu. No ha estat fàcil, i ara puc dir que tenia el cuc dins abans de cada sessió, i no marxava fins ben bé passats els primers trenta minuts.
Cal agrair a la meva tutora, l'Elena, la seva dedicació i suport. El seu parer sempre és per mi un referent. L'actitud dels docents davant l'assessorament ha estat una ajuda, perquè tot i estar cansats, han participat activament de la formació.
Ha estat profitós, però estem d'acord que cal una continuïtat. Comencem a pensar en el primer trimestre del curs vinent, per reprendre l'assessorament allà on l'hem deixat.
Respecte a la valoració personal del practicum penso que ha estat una experiència força enriquidora, amb molta feina, però sens dubte profitosa. No estem parlant d'una assignatura més, és un complement necessari, que requereix del cent per cent de les teves capacitats. Per primera vegada m'he posat en el rol de psicopedagoga, fora de fer-ho en cada una de les pacs proposades en d'altres signatures. La valoració és positiva, però encara queda molta feina per fer, i molt per aprendre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada