Objectius:
L'equip docent del centre és el destinatari d'aquesta fase de les pràctiques, l'assessorament.
En aquesta sessió els nostres objectius són aprofundir en la formació dels docents respecte l'ús pedagògic dels entorns virtuals d'aprenentatge. Seguint el fil de la primera sessió, en aquesta sessió deixem de ser alumnes, per prendre el rol de professors-editors, essent el principal objectiu començar a preparar els materials didàctics a l'entorn moodle. Dins un espai d'aprenentatge del centre (l'aula virtual en ús de l'escola), començarem a preparar les nostres UD per treballar amb els alumnes de l'escola.
El dia 27 d'Abril vàrem realitzar la tercera sessió del curs de formació al centre. És una sessió que continua el treball encetat a la primera intervenció. Si bé la primera presentava l'entorn moodle, i els alumnes-docents feien ús d'aquest espai com a dicents, en aquesta segona sessió els alumnes-docents prenen un rol de professors-editors, que els permet començar a crear materials.
Abans de la sessió hem preparat un seguit de tutorials que ajudin els alumnes a seguir els aprenentatges. Aquests tutorials els hem penjat en l'entorn d'aprenentatge cedit pel Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Occidental.
Aquí us deixo un tast.
Escriptori tercera sessió
Després a l'aula virtual de l'escola hem creat cursos per nivells. Una de les tasques que demanaven als alumnes-docents en la primera sessió era concretar una UD que volguessin realitzar en entorn moodle. Una vegada ens han respost, hem creat els espais proposats per nivells, afavorint un treball cooperatiu entre els tutors i les tutores, o bé un espai per compartir entre els especialistes. Aquesta forma de treballar suposa un aprenentatge dinàmic, col·laboratiu, fet per petits grups i negociant objectius i activitats.
A l'aula virtual es van crear tots els perfils dels usuaris, es van otorgar els rols i se'ls va permetre tenir accés al seu curs com a professors-editors i seguir com a alumnes la formació d'una altra UD de prova, perquè tinguessin referències visuals de les possibilitats de les activitats a realitzar.
En aquesta sessió vàrem començar en una aula, i una vegada més amb l'ajuda d'una PDI hem pogut veure què treballaríem durant la sessió. En una primera explicació hem vist quines activitats realitzaríem, i han començat a sorgir els primers dubtes. L'explicació prèvia dins l'aula ordinària també ha estat cabdal.
Després hem anat a l'aula d'informàtica on hem començat a treballar, les primeres indicacions les han rebut amb els tutorials de forma individuals, i posteriorment han començat a treballar en petits grups. Ha estat una experiència molt dinàmica, entretinguda i profitosa.
Veieu el tutorial que ens explica com començar a treballar com a professors-editors.
Una vegada més l'avaluació d'aquesta sessió és molt positiva. La sessió d'avui era força complexa. La veritat és que jo pensava que podríem tenir una situació un xic complexa amb treballar amb dos entorns moodle (un com a alumnes, l'altre com a professors-editors). L'avaluació de coneixements previs i explicació de la sessió, activitats i objectius a assolir ha estat imprescindible. El fet de crear dos espais visualment diferents i que ofereixin diferents opcions ha facilitat molt la situació.
La preparació prèvia de l'entorn és molt important i cal dedicar un munt d'hores. Però si està ben fet facilita molt el funcionament de l'assessorament. Una vegada els alumnes estan treballant en els entorns virtuals, cal que l'assessorament es centri en resoldre petits dubtes. Queda pal·lès que els nivells d'aprenentatge a la sessió són ben diferents. És necessari que llavors tota l'energia de l'assessor estigui centrada en atendre les preguntes que sorgeixen.
Aquest és el punt on trobo que manca temps per atendre a tothom com voldria, però el fet d'habilitar un fòrum de dubtes en els espais d'aprenentatge esperem que ens ajudi a arribar allà on el temps no ens deixa.
En acabar la sessió la sensació dels alumnes-docents i la meva pròpia és positiva. ¿Què farem la setmana vinent? em demanen. Bé, això és que anem bé, penso.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada